alotofhorses

Direktlänk till inlägg 11 november 2011

11.11.11 - en dag där mycket har hänt!!!

Av Lotta Jansson - 11 november 2011 20:42

Idag är det den 11/11 -11 och jag tittade faktiskt på klockan precis när den slog över till 11.11 Coolt! Vet ni att om man lägger ihop sin ålder med födelseåret så blir det dessutom 111 oavsett hur gammal man är eller när man är född. Jag är född 71 och är 40 år; 71+40=111! Mycket ettor är det idag!


Nästa år blir det en liknande 12.12.12 dag och sedan kommer det inte att bli  några sådana datum mer under vår livstid.


Idag har jag hunnit med massor! I morse kom Tina och Ylva och vi skodde Stina och verkade alla utom Sibban och Likören. Sibban ska skos innan hon åker till Matilda och då passar vi på att verka Likören också. Alla hästar skötte sig med bravur. Till och med lille Mojje som inte lyft en hov sedan förra verkningen. Stina fick på sig ett par fina rosa boots för att förebygga tappskor. Hovarna var mycket, mycket bättre mot hur de såg ut när hon hade skor senast. Hoof Aid och daglig smörjning med Ekol hovfett det senaste halvåret har också gjort sitt. Måste bara säga att jag har världens bästa hovslagare alla kategorier. Jag är så himla tacksam för att de vill komma ut och sko och verka mina hästar!


Efter hovslageriet gick jag och Bida ut och stängde satte upp de sista stolparna i hagen. Imorgon ska jag åka till Granngården och köpa lite fler handtag och sedan ska jag stängsla klart. Det är en låg tråd som ska upp så att inte Mojje rymmer ut och kalvarna rymmer in. Stefan och Gunnar har också plockat bort ett helt lass med ris i hagen och imorgon ska de plocka bort plankorna ur ligghallen och såga ner lite enbuskar så att hagen blir klar för hästar. Det ska bli så skönt när vi kan släppa in dem dit!


När jag hämtat Linnea i skolan stängde jag om min minihage framför grindhålet (har en sådan för att inte hästarna ska springa rätt ut på vägen om det råkar smita med någon extra häst). Städade sedan sadelkammaren och hittade lite täcken och annat som jag inte behöver och som jag ska se om jag kan sälja till någon bättre behövande. Ska också sälja iväg två sadlar som jag inte använder för att få in lite pengar. Tina hade nämligen med sig sin Rössli dressyrsadel och den satt naturligtvis som ett smäck på Stina så den stod det nog Lottas på ;).


Jag och Linnea tog in Morris och Stina och red ut en sväng. Provred i Rösslin och man satt riktigt bra i den, påminnde en del om Jaguaren som jag saknat så himla mycket. Stina var pigg och skrittade på rejält. Morris var lite busig och försökte vända hem med Linnea men efter en stund gick det bra. Red upp i skogen bakom Hamra och travade lite på skogsvägen. Stina sprang och slog med huvudet och ville springa fortare. Gullehästen! När vi vände så ville Linnea galoppera uppför backen så då gjorde vi det. Jag hade glömt vilken fantastisk galopp hon har Stina, så himla rund och härlig. En liten glädjebakutspark bjöd hon på innan vi saktade av. Eller taktade av för det var himla svårt att skritta när man fått springa lite ;). Gick sista biten med henne och var ute totalt ungefär 20 minuter, ganska så lagom för att vara första gången. Sadeln låg helt stilla, jag ska provrida i den några fler gånger men det lutar åt att Stina vill ha den där.


 

Vilda Stina!

 

När jag kom hem lagade jag lammgryta som vi bjöd Gunnar på (Marianne jobbade så han var ensam hemma) och sedan har jag målat möbler. Stefan  har varit i Norrtälje och köpt en ny traktor idag så nu måste jag få köpa en till häst. Visst måste det vara så för att det ska bli rättvist?


Nu ska jag gå och lägga mig i badkaret med ett glas vin och läsa en bok och varva ner lite. Ha en mysig fredag alla vänner!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards