alotofhorses

Direktlänk till inlägg 10 november 2011

F-n också

Av Lotta Jansson - 10 november 2011 23:29

Vår bärbara dator där jag hade de flesta av mina fotografier har brakat ihop. Stefan lyckades få igång den igen till slut men alla mappar är tomma och inga bilder eller filmer syns till. Jag har varit dålig på att göra back up. Tror att jag sparade ner senast för ett år sedan. Hästbilderna gör inte så mycket. De har jag ofta lagt ut på nätet och de bästa finns sparade där, men alla familjebilder......Skit, skit, skit men ingenting att göra åt. Man lär sig av sina misstag....


Idag tog jag en lång lunch och passade på att ta tag i det som jag planerat så länge nämligen Morris igångsättning. En gång i veckan ska jag ta mig tid och motionera den tjocka ponnyn. Fy sjutton vad fet hon är. Bredare över ryggen kan man knappast vara. Ja, det är inte bara Morris som är tjock både Starlight och Blida är bra feta de också. Det är bara att inse att fri tillgång för ponnyerna inte fungerar så bra trots att de får ett ensilage med inte allt för höga värden. Min plan är att Starlight, Blida, Likören, Sibban och Mojje (tills han åker) ska gå på fri tillgång av ensilage och bo i ligghallen. Sibban och Likören får lite extra kraftfoder en gång om dagen. Stina och Morris får stå på box och i mitten på december får även Blida komma in eftersom hon ska föla i mitten av januari. Aja, vi får se om jag måste begränsa grovfodergivan. Det är svårt det där när man har hästar som kräver olika mycket mat.


Men åter till Morris...Jag tog in den lilla lerhögen (ja, hon är inte bara tjock hon är lerig också ;) ) och gjorde en sanering. Sedan satte jag på henne träns, sadel och gummisnodd och longerade henne ca 20 minuter i skritt och trav. Morris testade lite först om hon kunde slippa men i slutet jobbade hon på fint. Till och med så att hon nästan gick lite eftergiven några steg i skritt i slutet. Morris har ju mest gått som avelssto under årens lopp men nu ska hon bli ridhäst till Linnea. Några bilder från när de var ute i skogen för några veckor sedan:


    

Sara har varit här och målat klart badrummet. Det blev så himla fint! Imorgon ska jag börja städa skrubben och sovrummet och måla möblerna en gång till. Annat som händer är att Tina och Ylva kommer och ska sko Stina och verka de andra. Härligt att äntligen få skritta igång Stina-Fina!!!

 
 
Ingen bild

Stin

11 november 2011 14:01

Härligt att du snart får börja rida Stinafina! Tycker också att det är bra att du tar dig tid med långlunch för hästeriet men glöm inte att äta mat också! Måste nog komma över på en "lunchdate" snart och se hur fint ni börjar få det!
kram/stina

 
Ingen bild

Lotta

11 november 2011 20:41

Jag har ridit!!! Ska strax rapportera om det. Du har rätt i att jag inte åt mat utan jag glömde nog det. Men jag fick ju i alla fall Morris longerad. Jaaa, kom och hälsa på!!!! Snart dags att flytta in!!! Kram

 
Ingen bild

Ylva

12 november 2011 08:40

Vilka härliga bilder!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards