alotofhorses

Alla inlägg den 7 november 2011

Av Lotta Jansson - 7 november 2011 18:03

..är bilar av klass och det är vad jag brukade kalla "mitt" fina avelssto Royal när hon bodde här. Numera är hon såld till en av mina bästa vänner Anna som ridhäst. Jag brukar få förmånen att låna henne på Ulf Lind dressyrträningarna och det känns att man styr runt en riktig klasshäst (jag är inte ett dugg partisk).


 

Idag vid lunchdags kom Anna och Mats hit med Royal i släpet tränsad och klar bara för att jag skulle få möjlighet att rida igenom henne ett pass före dressyrträningen imorgon. Royal har gått som avelssto i alla år, 12 år gammal har hon fått sju fölungar och är inte riden så mycket genom åren. Hon trivs hos Anna (som gör ett toppenjobb) och Royal blir starkare och starkare för varje gång jag ser henne.


 

Royal är en riktig kunglighet som namnet antyder och det är en dam med mycket egen integritet. Hon är otroligt känslig och lär upp sina ryttare genom att tala om ifall hon tycker att de inte behandlar henne som hon är värd. När man gör rätt är hon fantastisk att rida. Klok, mjuk, framåt och med en härlig ridbarhet, ja det mesta man kan önska sig hos en ridhäst. Idag tränade vi på övergångar, spårning och galoppfattningar. Roysan var jätteduktig och det märktes att Anna tränat sedan förra dressyrträningen. Galoppfattningarna var mycket bättre och några till och med riktigt bra.Tack snälla Anna för lånet. Det var som vanligt roligt att få rida på fina tanten!


Det är förresten ganska så intressant att se hur hästarna nedärver sig. Royal har verkligen lämnat avkommor som det finns mycket Royal Dance i:


Första avkomman i Sverige är uppfödd av Vena som jag köpte Royal ifrån. Han heter Vena XLNT (e. Sansisco) och är fem år i år. I år har han debuterat på tävlingsbanan med strålande resultat. Visst påminner han en hel del om mamma Royal:


      

   


Nästa avkomma föddes hos oss och döptes till A lot of Daiqiri . Ett sto e. First Wish som exporterats till Norge där det gått bra för duktiga ägaren Wenche vid 4 års cup. I augusti visades hon på kvalitetstävlan med en 9:a på typ. Här kommer en löshoppningsbild på henne:


 


Nästa avkomma bor också hos en vän till mig, Irene Wall. Painted Black II fick bli far till den fölungen som döptes till A lot of Falcon. Han har nu hunnit bli tre år och är mycket fin att rida enligt Irene.

 

Nästa i raddan av uppfödningar är A lot of Hennessy e. Twiligt som en annan av mina vänner, Camilla Ferm köpte som föl. Denna lilla raring belönades med 48 p på fölvisningen och en 9:a på traven. 

   

Här finns också en nytagen film på honom. Jag tycker att han rör sig fint och funderar på om jag ska göra om kombinationen. När jag sålde Royal till Anna behöll jag en betäckningsrätt och har alltså rätt att betäcka henne 2012 eller 2013. Vad tycker ni? Ska jag göra om kombinationen? Här en bild på pappa Twiligt som jag tog på Strömsholm för några år sedan:

 

Sista avkomman som föddes 2010 har jag tyvärr inte så mycket kontakt med. Men visst är det fascinerande att se alla syskon och se hur mycket de påminner om varandra och om mamma Royal Dance. Stöpta på tygel, energi och framförallt RIDBARHET är det som präglar hennes avkommor.

Usch, nu ska jag slita mig från datorn och krypa ner i badkaret. Känne mig lite ruggig och hoppas inte att det är en förkylning på G.....

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards